componist
Wolf-Leonard Simonis, van beroep chemicus en patent-analist is op het gebied van compositie een autodidact.
Hij werd geboren 1946 in Oost-Duitsland en toonde al op zeer jonge leeftijd zijn ...
gerelateerde werken
Concerto 1800 : pour le piano-forte et orchestre de chambre / Wolf-Leonard Simonis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo 2ob 2cl fg str
Unequal Parts (Version 2016) : for piano and ensemble / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl/picc/gl-b ob cl cl/cl-b h trp trb trb-cb(tb) 2perc acc(bajan) 2vn vla vc db
Concerto : for piano and chamber orchestra / Andries van Rossem
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl ob cl fg h trp trb 2vn vla vc db
Piano Concerto Nº 1 : for piano and chamber orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl cl sax-s sax-a 2h trp 2trb tb perc g-el g-b
compositie
Concerto 1800 : pour le piano-forte et orchestre de chambre / Wolf-Leonard Simonis
Toelichting:
Concerto 1800 is geschreven voor fortepiano en kamerorkest. Getrouw aan de experimenteerlust van de Mannheimers, door b.v. voor het eerst klarinetten in het orkest toe te passen, zijn in dit concert de obligate horens vervangen door 2 klarinetten en is als steun voor de bassen een fagot toegevoegd. Het laatste was trouwens reeds bekend uit de Barok. Doch is desondanks getracht ook aan het eigen karakter van deze blaasinstrumenten te voldoen.
Het concerto is tegelijk ook bedoeld als een hommage aan W.A. Mozart, de belangrijkste vormgever van de categorie ‘pianoconcert’ zoals die nog tot aan de 20e eeuw toe werd praktiseert.
De toevallige ontmoeting met de jonge, getalenteerde Franse pianiste Stéphanie Elbaz leidde ertoe dat het tot dusver onvoltooid gebleven werk door nieuwe inspiratie in spoedtempo met het nog ontbrekende finale rondo werd afgerond. Derhalve is het concert ook aan deze pianiste opgedragen.