componist
Hendrik Andriessen groeit op in een artistiek milieu. Van zijn zes kinderen worden Jurriaan, Caecilia en Louis eveneens componist. Als organist en componist richt hij zich op zowel geestelijke als ...
gerelateerde werken
L' indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Applefonia : for orchestra, 1981 / Ernst Oosterveld
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4331 timp 2perc str
Orkeststuk : (1984) / Tom Riedstra
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 3perc pf str(10.10.8.6.4.)
Poème Héroique : for orchestra / Godefroid Devreese
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl 2fg cfg 4h 3tpt 2trb-ten trb-bass bar tb bass timp perc hp str
compositie
Symfonie Nº 4 : 1954 / Hendrik Andriessen
Bevat:
1. Molto grave e energico
Andante sostenuto
Finale
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 8 december 1954 - Den Haag - Residentie Orkest o.l.v. Willem van Otterloo] - De symfonie heeft een cyclische structuur. De drie onderscheiden delen worden beheerst door het hoofdthema, dat door de strijkers aan het begin van het werk wordt geëxposeerd. Hoewel dit thema veel ritmische en dynamische veranderingen ondergaat, blijft het als melodie overigens intact; in zekere zin is het de cantus firmus der symfonie. Dat dit thema uit twaalf tonen bestaat, betekent geenszins dat het werk in het zogenaamde twaalftonen-systeem zou geschreven zijn; deze muziek staat op heel andere grondslagen. Uit de tonale en harmonische mogelijkheden van het hoofdthema is de uitvoerige doorwerking van het eerste deel ontstaan. Onder de onweerswolken der inleiding zijn de aanduidingen der later komende melodieën te herkennen. Feitelijk begint met het allegro meteen de doorwerking. Het tweede deel heeft tussen twee langzame bewegingen een contrapuntisch capriccio, dat met het hoofdthema in de fagot begint. Bij het begin van het derde deel, de finale, schijnen verschillende intervallen van het hoofdthema de vaste lijn der melodie te breken. Het blijkt echter uit de doorwerking en de conclusie dat het thema, ondanks de lichtere temperatuur in dit deel, zijn geslotenheid tussen de vrijgelaten krachten behoudt. - HENDRIK ANDRIESSEN