gerelateerde werken
Intersections IV : for oboe, violin, viola and 'cello, 1972, rev. 1984 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
ob vl vla vc
Concerto : voor 2 violen, altviool, cello en orkest / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2vl-solo vla-solo vc-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp timp str
Microkosmos : for orchestra / Willem Stoppelenburg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl/fl-a ob/eh 2cl 2gh 2h 3trb pf hp str
Waarom elders? : = Why elsewhere?, for chamber orchestra, 2002 / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) ob eh 2cl 2fg 2h 2trp trb perc str
compositie
Chorai revisited : for orchestra / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18 december 1975 - Utrecht - Utrechts Conservatorium-orkest o.l.v. Frits Kox)
Chorai Revisited, geschreven t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Utrechts Conservatorium, is gebaseerd op een vroeger werk, getiteld Chorai (1966) voor groot strijkorkest, harp en slagwerk. De reden daarvoor was dat de idee die aan Chorai ten grondslag lag, namelijk het componeren van een voortdurend fluctuerende polyfonie van klankvelden - Chorai betekent 'velden' in geografische zin - op zichzelf aantrekkelijk was, maar niet effectief genoeg gerealiseerd.
De gedachte om Chorai opnieuw te schrijven na een tijdsverloop van negen jaar en gebaseerd op dezelfde grondgedachte werd interessant toen de componist zich realiseerde dat men op verschillende soms ver uit elkaar gelegen tijdstippen in zijn leven met dezelfde situaties kan worden geconfronteerd, waarop men op die verschillende tijdstippen heel anders reageert, of die men op andere wijze interpreteert. Zo pleegt de componist Chorai Revisited te vergelijken met de terugkeer naar en het opnieuw ondergaan van een landschap dat hij negen jaar geleden voor het laatst zag. Het landschap is inmiddels veranderd, de bomen zijn gegroeid, er zijn wegen doorheen gelegd, etc., maar ook de componist is veranderd. Vandaar de gewijzigde bezetting (strijkers, hout, koper, celesta/campanelli, harp, piano, slagwerk) en de, zijns inziens veel effectievere, uitwerking van een polyfonie van velden waarbij nu kleurcontrasten onder meer een grote rol spelen.
Ten opzichte van Chorai zijn in Chorai Revisited de globale contouren, op het begin en het slot na, wel zo ongeveer gelijk gebleven. De manier waarop de contouren zijn ingevuld en de wijze waarop de polyfoon verlopende muzikale gebeurtenissen zich tot elkaar verhouden, zijn complexer en verfijnder van aard, waardoor Chorai Revisited in feite een geheel nieuw werk is geworden. - JOEP STRAESSER