gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, volume 1
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Here I come! : for symphony orchestra and rapper, 1993 / Chiel Meijering
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		3333 sax-a 4441 3perc drums el.g pf str rapper
	
Dansvariaties : voor orkest, (1956) / Henk Badings
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		3232 4331 timp perc pf str
	
Trittico incantevole : for orchestra / Robert Groslot
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Orkest
	
			Bezetting: 
		
		3333 4331 Perc(3)  Harp Piano/celesta Strings
	
compositie
				Sine Nomine : for three instrumental choirs / Daniel Manneke
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Obrecht, Jacob
									(Op een thema van)
								
							Manneke, Daan
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): De bezetting
De drie instrumentenkoren hebben elk hun eigen signatuur; bijvoorbeeld de homogeniteit van de 10 solo-strijkers (S) het heterogene kwintet (Q), tenslotte het gediviseerde Tutti-koor van strijkers en blazers, waarbij de blazers weer in drie groepen verdeeld zijn in een ongebruikelijke combinatie.
Het materiaal
Ook in materiaalgebruik zijn de drie koren zeer verschillend. Zo noem ik de enkele akkoorden en samenklanken waarmee het kwintet (Q) opereert. (Met op verschillende plaatsen een onverbroken sympathie voor Stravinsky (Agon).)
Opvallend is bij de strijkersgroep (S) het Obrecht-citaat, en de commentaren (twee in getal) op dit gegeven.
Tenslotte het Tutti-koor (T) met zijn quasi-modale torenpendel, de interne verhouding strijkers-blazers en tussen de blazers onderling.
De vorm
De drie koren beschrijven grote bogen. Ieder koor heeft zijn eigen grondplan. In feite lopen er dus drie muzikale levens door elkaar.
De opstelling in de zaal
Om het werk optimaal te laten functioneren, verdient het grote aanbeveling de groepen gescheiden op te stellen. (Uiteraard heeft dit consequenties: er zullen meer dirigenten of aanvoerders nodig zijn. In ieder geval moeten de diverse groepen een grote mate van zelfstandigheid hebben en beslissingen durven nemen.) Tracht een opstelling te vinden, zodanig dat de muzikale ruimte zijn weerklank vindt in de speelruimte. - DAAN MANNEKE