componist
“I am a Dutch composer born, raised and educated in Argentina”, is Carlos Micháns’ favourite answer when asked about his nationality. Born in Buenos Aires in 1950 into a family ...
gerelateerde werken
And nothing death : 2007 / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
sopr GK orch
Red Yellow and Blue : Version for saxophone quintet / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
s.sax,a.sax,t.sax,b.sax,bass.sax
Introduction : for 2 saxophones, 1981 / Henk van der Meulen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a
DUDA : for saxophone quartet / Alexey Retinsky
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon
Bezetting:
sax-s sax-a sax-t sax-b
compositie
Quartetto : for saxophones, 1989 / Carlos Micháns
Bevat:
Allegro con brio
Adagio lamentoso
Molto vivace e strepitoso
Toelichting:
Program note (Dutch): Als ik een aantal uitgangspunten voor het componeren van Quartetto zou moeten noemen, zou ik waarschijnlijk beginnen met: een herkenbaar thematisch materiaal, en vervolgens een sterke ritmiek, een heldere harmonische en contrapuntische opbouw, het geheel binnen een evenwichtige driedelige structuur. Het thematische materiaal kan in tweeën worden gesplitst: a) de (tweestemmige) motieven die aan het begin van de compositie worden gehoord en die, getransponeerd of op de een of andere wijze veranderd, door het hele werk heen aanwezig zijn; en b) de motieven die min of meer exclusief zijn voor elk deel, d.w.z. dat ze in de resterende twee delen niet of onbewust te vinden zijn. De voor de compositie gebruikte elementen zijn vrij eenvoudig en mijn aandacht was voornamelijk op de doorwerking ervan gericht. Zoals in andere werken van mijn hand (o.a. de vroege klarinet- en strijkkwartetten), berust de eenheid van de compositie op de cyclische werkwijze, de herhaalde 'ostinato-achtige'
motieven, herkenbare harmonieën (octaven worden in dit stuk bijna uitgesloten) en het gebruik van sterke en karakteristieke dynamische, ritmische en motorische patronen. Quartetto is een stuk pure muziek. Dit is misschien het belangrijkste uitgangspunt voor de interpretatie. - CARLOS MICHÁNS