gerelateerde werken
Cadenzas to piano concertos by W.A. Mozart : for solo piano, 1946-'47 / Hans Henkemans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Concert voor fluit en kamerorkest : 1994-1995, revision 1996 / Paul Termos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Fluit en orkest
Bezetting:
0332 2000 str fl-solo
Flute Concerto Nº 3 : for amplified flute with echo-delay and symphony orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Fluit en orkest
Bezetting:
fl-solo 3fl(picc) 3ob 3cl 2fg cfg 4tpt 4h 3trb tb 4perc pf str
Fruit of Desire : for flute (piccolo) and symphony orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Fluit en orkest
Bezetting:
fl/picc-solo 3fl(pic) 3ob(eh) 2cl cl-b 4h 4trp 4trb tb timp perc mar glock vibr pf hp str
compositie
Élégies : pour quatre flûtes et orchestre, 1967 / Hans Henkemans
Overige auteurs:
Henkemans, Hans
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 18-10-1967 - Utrecht - Marius Ruysink, Hans Bolland, Thom Reinders, Charles Havelaar, Utrechts Symphonie Orkest o.l.v. Paul Hupperts). De compositie bestaat uit vier korte, in elkaar overgaande delen, die, elk op hun wijze, als het ware een commentaar op de droefheid zijn. De bouw van het gehele werk is zeer vrij, zij het dat tegen het einde van het laatste fragment korte reminiscenties aan het begin optreden, waardoor een zekere eenheid in de hand gewerkt wordt.
De eerste van de vier elegieën bestaat, bij handhaving van sfeer en tempo, uit twee delen (waarvan het eerste als inleiding van het gehele werk fungeert en een belangrijk gedeelte van het te gebruiken thematische materiaal laat horen); de orkestbegeleiding is toevertrouwd aan de blazersgroep (hoofdzakelijk aan het koper). De direct daarop volgende tweede elegie combineert een geagiteerde en enigszins dreigende strijkersbegeleiding met het soms klagende, soms fel 'uitvallende' spel van de vier fluiten. Dit fragment sluit via een generale pauze aan op het verstilde en sombere derde deel, waarvan de begeleiding thans berust bij het gehele, doorgaans in kleine groepen spelende orkest. Een enigszins beschouwend vierde deel, gehouden in het uiterste pianissimo, sluit het werk af. - HANS HENKEMANS