gerelateerde werken
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Groot ensemble (12 of meer spelers)
	
			Bezetting: 
		
		0000 4sax 4331 2pf cb
	
Confissões : for 2 baritone saxophones solo and orchestra / Chiel Meijering
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Saxofoon en orkest
	
			Bezetting: 
		
		3fl 2ob 3cl cl-b bsn 4sax 2sax-solo 4fh 3tpt 3trb tb-b timp mar dr hrp pf db
	
Concerto for alto saxophone and orchestra / Joey Roukens
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Saxofoon en orkest
	
			Bezetting: 
		
		fl(pic) 2fl 2ob ob(eh) 3cl 3fg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc pf/cel/keyb/synth str sax-a-solo
	
Concerto : for saxophone and orchestra / Carlos Micháns
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Saxofoon en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl fl(pic) 3ob 3cl 3fg 4h 3trp 3 trb timp 3perc pf hp str sax-s/sax-a-solo
	
compositie
				Metrum : voor symfonieorkest en obligaat saxofoonkwartet, (1981-1984), (rev. 1986) / Diderik Wagenaar
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Wagenaar, Diderik
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Metrum heeft geen traditionele concertende functie, maar is een steeds aanwezige groep in het orkest die aldoor met andere groepen wordt gecombineerd: met de vier hoorns, de vier fagotten, de twee piano's enz. De titel Metrum verwijst niet alleen naar het verschijnsel 'versvoet' maar ook naar 'maat.' De gebruikte driekwartsmaat vormt de basis voor de belangrijkste ritmische verhouding: drie staat tot vier. De op deze verhouding gebaseerde ritmische tegenstellingen manifesteren zich de ene keer in symmetrische, versvoet-achtige figuren, een andere keer in a-symmetrische. Soms verschijnen de contrasten achter elkaar (homfoon), soms tegelijkertijd (polyfoon). Snelle melodieën zijn de ene keer op te vatten als gebroken akkoorden - er is een trage harmonische ritmiek -, een andere keer heeft iedere zestiende noot een ander akkoord - er is een snelle harmonische ritmiek (een snelle melodie kan dus ook een adagio-karakter hebben). Het stuk is eendelig. Verschillende gradaties van ritmische en/of harmonische ingewikkeldheid wisselen elkaar onregelmatig af. In de loop van het stuk nemen de contrasten geleidelijk toe: eenvoudige dingen worden eenvoudiger, ingewikkelde dingen worden ingewikkelder. - DIDERIK WAGENAAR