gerelateerde werken
XXI:3 : No time at all, for bass clarinet and piano, '73 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl-b pf
Lisney Trio : for violin, cello and piano / Jan Vriend
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Andere combinaties van strijkers en toetsinstrument
Bezetting:
pf vl vc
The straw that broke the camel's back : for wind ensemble, 1996 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
3333 4341 6perc pf
BLEEDING (Similar: Chapter V) : for 13 brass instruments / Maxim Shalygin
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
4tpt 4h 4trb tb
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2232 2200 timp perc pf
compositie
Elements of Logic [IV-72] : for wind ensemble / Jos Kunst & Jan Vriend
Overige auteurs:
Kunst, Jos
(Componist)
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In Elements of Logic komt een ander stokpaardje aan bod: het verschijnsel ambiguïteit. Ambiguïteit speelt een cruciale rol in elk succesvol kunstwerk dat 'verrassing' en het dubbele-bodem effekt uitbuit. Het veronderstelt een zekere sluwheid, d.w.z. een snelheid van meerdimensionaal denken en inzicht, om het in de praktijk werkzaam te laten worden. Voorbeeld: einde = begin, een veel voorkomende truc in klassieke muziek, waar de slotnoot + harmonie van een frase tevens de aanhef is van de volgende, nieuwe frase. Maar ook hoog = laag, veel = weinig, luid = zacht, snel = langzaam, beweging = stilstand etc., zijn effectieve muzikale dubbelzinnigheden. En natuurlijk is de enharmonische schakel tussen toonsoorten een van de allerbekendste toepassingen van meerduidigheid. Elements of Logic heeft nog een andere ontstaansgeschiedenis, die een uitvloeisel is van activiteiten en onderzoekingen die binnen het ASKO plaats vonden. Kort samengevat kwamen die neer op de behoefte, zo niet de uitdaging, om het compositieproces zoveel mogelijk te objectiveren. Als je met z'n tweeën een stuk schrijft, moeten keuzen en beslissingen in heldere taal worden gemotiveerd en gerechtvaardigd. Net als de uitvoerders van een werk - naast hun onmisbare muzikale heldere instructies nodig hebben om tot een eensgezinde interpretatie te komen. In het heersende muzikale klimaat van ziekelijke vaagheden met betrekking tot muzikale inspiratie en muzikaal gevoel was dat een begrijpelijke reactie. Het idee dat muziek een produkt is van zowel brein als intuïtie is moeilijk te verteren voor de horden die de goddelijke hand van het mysterie verkiezen boven de banaliteiten die het 'vakwerk' van componeren vereist. - JAN VRIEND