gerelateerde werken
Vijf jeugdwerken : voor verschillende instrumenten, 1954/61 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Cello; Strijktrio (viool, altviool, cello); Zangstem en instrument(en); Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
pf ; vc ; 2vl vc ; ten vl vc ; 2vl vla vc
La Guerra : for mezzo-soprano and baritone, mixed choir and symphony orchestra / Jan Vriend
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 2fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 2tpt 2trb trb-b tb perc hp str
Per diciassette / Jan van Vlijmen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
3324 sax-t 4000
Early one morning : for 15 woodwind and brassplayers, (1972) / Walter Hekster
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2130 4221
Spin-off : gecomprimeerde versie, voor blaasensemble en tape, 1998 / Simon Burgers
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2222 4sax 4431 tape
compositie
Elements of Logic [IV-72] : for wind ensemble / Jos Kunst & Jan Vriend
Overige auteurs:
Kunst, Jos
(Componist)
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In Elements of Logic komt een ander stokpaardje aan bod: het verschijnsel ambiguïteit. Ambiguïteit speelt een cruciale rol in elk succesvol kunstwerk dat 'verrassing' en het dubbele-bodem effekt uitbuit. Het veronderstelt een zekere sluwheid, d.w.z. een snelheid van meerdimensionaal denken en inzicht, om het in de praktijk werkzaam te laten worden. Voorbeeld: einde = begin, een veel voorkomende truc in klassieke muziek, waar de slotnoot + harmonie van een frase tevens de aanhef is van de volgende, nieuwe frase. Maar ook hoog = laag, veel = weinig, luid = zacht, snel = langzaam, beweging = stilstand etc., zijn effectieve muzikale dubbelzinnigheden. En natuurlijk is de enharmonische schakel tussen toonsoorten een van de allerbekendste toepassingen van meerduidigheid. Elements of Logic heeft nog een andere ontstaansgeschiedenis, die een uitvloeisel is van activiteiten en onderzoekingen die binnen het ASKO plaats vonden. Kort samengevat kwamen die neer op de behoefte, zo niet de uitdaging, om het compositieproces zoveel mogelijk te objectiveren. Als je met z'n tweeën een stuk schrijft, moeten keuzen en beslissingen in heldere taal worden gemotiveerd en gerechtvaardigd. Net als de uitvoerders van een werk - naast hun onmisbare muzikale heldere instructies nodig hebben om tot een eensgezinde interpretatie te komen. In het heersende muzikale klimaat van ziekelijke vaagheden met betrekking tot muzikale inspiratie en muzikaal gevoel was dat een begrijpelijke reactie. Het idee dat muziek een produkt is van zowel brein als intuïtie is moeilijk te verteren voor de horden die de goddelijke hand van het mysterie verkiezen boven de banaliteiten die het 'vakwerk' van componeren vereist. - JAN VRIEND