gerelateerde werken
XXI:3 : No time at all, for bass clarinet and piano, '73 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl-b pf
Double Concerto : for piccolo, piano and orchestra / Jan Vriend
Genre:
Onbekend
Bezetting:
picc-solo pf-solo 3fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb3perc synth str
Phases of the Wind : Suite for band / Douglas Knehans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2fl 2cl cl-b sax-a sax-t sax-bar h 2tpt 2trb euph tb timp 6perc
Free or not : for 21 windplayers, (1972) / Maarten Bon
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2233 2sax 4221
Concerto : per strumenti a fiato, 1960 / Oscar van Hemel
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(b-cl) 2fg fg(cfg) 4h 3trp 3trb tb
compositie
Elements of Logic [IV-72] : for wind ensemble / Jos Kunst & Jan Vriend
Overige auteurs:
Kunst, Jos
(Componist)
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In Elements of Logic komt een ander stokpaardje aan bod: het verschijnsel ambiguïteit. Ambiguïteit speelt een cruciale rol in elk succesvol kunstwerk dat 'verrassing' en het dubbele-bodem effekt uitbuit. Het veronderstelt een zekere sluwheid, d.w.z. een snelheid van meerdimensionaal denken en inzicht, om het in de praktijk werkzaam te laten worden. Voorbeeld: einde = begin, een veel voorkomende truc in klassieke muziek, waar de slotnoot + harmonie van een frase tevens de aanhef is van de volgende, nieuwe frase. Maar ook hoog = laag, veel = weinig, luid = zacht, snel = langzaam, beweging = stilstand etc., zijn effectieve muzikale dubbelzinnigheden. En natuurlijk is de enharmonische schakel tussen toonsoorten een van de allerbekendste toepassingen van meerduidigheid. Elements of Logic heeft nog een andere ontstaansgeschiedenis, die een uitvloeisel is van activiteiten en onderzoekingen die binnen het ASKO plaats vonden. Kort samengevat kwamen die neer op de behoefte, zo niet de uitdaging, om het compositieproces zoveel mogelijk te objectiveren. Als je met z'n tweeën een stuk schrijft, moeten keuzen en beslissingen in heldere taal worden gemotiveerd en gerechtvaardigd. Net als de uitvoerders van een werk - naast hun onmisbare muzikale heldere instructies nodig hebben om tot een eensgezinde interpretatie te komen. In het heersende muzikale klimaat van ziekelijke vaagheden met betrekking tot muzikale inspiratie en muzikaal gevoel was dat een begrijpelijke reactie. Het idee dat muziek een produkt is van zowel brein als intuïtie is moeilijk te verteren voor de horden die de goddelijke hand van het mysterie verkiezen boven de banaliteiten die het 'vakwerk' van componeren vereist. - JAN VRIEND