componist

Leeuw, Ton de

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...

gerelateerde werken

Car nos vignes sont en fleurs : pour 12 voix mixtes, 1981 / texte: extraits du Cantique des Cantiques, Ton de Leeuw

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 3sopr 3alt 3ten 3bas

Songs : for voice and orchestra / Walter Hekster

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: voice 2121 1110 perc hp str

She weeps over Rahoon : for soprano and orchestra, 1980, Roel van Oosten / [text] (James Joyce)

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr 2222 4231 timp perc hp pf str

L' hiver : dernière partie des "Saisons de Verlaine", tenor et orchestre, 1979 / Willem Frederik Bon

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: ten 2fl fl-a 2ob eh 2cl cl(cl-b) 2fg fg(cfg) 4h 2trp 3trb tb timp perc vibr mar cel hp str(10.10.8.6.4.)

 

compositie

Brabant : symfonisch lied voor middenstem en orkest / muziek Ton de Leeuw, op tekst van Harriet Laurey

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1960
Uitgavenummer: 07085
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: medium 3333 4331 timp 2perc cel hp str
Bijzonderheden: In opdracht van het Brabants Orkest. - Jaar van comp.: 1959. - Tijdsduur: ca. 10'
Tijdsduur: 10'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Laurey, Harriet (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 6-5-1960 - Breda - Wilhelmina Matthès, Brabants Orkest o.l.v. Hein Jordans).
Het aan dit lied ten grondslag liggende gedicht van Harriet Laurey is een loflied op Brabant. De zuivere, ingetogen toon van dit gedicht is bepalend geworden voor de sfeer van de muziek. Deze gebruikt zelden de grote klankexpansies van het romantische orkest, maar verloopt eerder in een welhaast kamermuziekachtige stijl, met een sterk accent op de kleurwerking.
Het woord 'Brabant' aan het begin en het slot van het gedicht krijgt in de muziek een extra betekenis, daar het solistisch gezongen wordt, in lange, melismatische lijnen. Het werk begint dus met deze solo, die ook voor het verdere verloop van groot belang blijkt te zijn. Hij bevat namelijk al het tonenmateriaal van de compositie, in de vorm van drie twaalftoonreeksen. De twaalftoontechniek wordt in dit werk echter op vrije wijze toegepast. De drie reeksen dienen ertoe om de diverse muzikale situaties bij de tekst te karakteriseren. Als voorbeeld van een dergelijke situatie moge hier slechts genoemd worden de passage waar de tekst luidt: "en nergens is het kinderlijk geluid zo zuiver afgestemd op vogelzingen". Over langzame, diepe bastonen en verre kopersignalen horen we hier in de houtblazers korte, over elkaar buitelende motiefjes - canonisch - die als een gestileerde uitbeelding van deze zin kunnen gelden. - TON DE LEEUW

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail