gerelateerde werken
Litany of our time : television play / by Ton de Leeuw
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
sopr MK3 fl 2perc hp pf cb tape electronics
Ode : per contralto e orchestra / [testo] Bert Voeten, Henri Zagwijn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 2322 4210 timp 2perc str
Oratio : voor hoge stem en orkest / Anthon van der Horst
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
high 2333 3330 timp perc hp str
Elegische muziek : voor altstem, piano en orkest / Karel Goeyvaerts
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl 3bsn 4h 3tpt 3trb perc hrp str
compositie
Brabant : symfonisch lied voor middenstem en orkest / muziek Ton de Leeuw, op tekst van Harriet Laurey
Overige auteurs:
Laurey, Harriet
(Tekstdichter/librettist)
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 6-5-1960 - Breda - Wilhelmina Matthès, Brabants Orkest o.l.v. Hein Jordans).
Het aan dit lied ten grondslag liggende gedicht van Harriet Laurey is een loflied op Brabant. De zuivere, ingetogen toon van dit gedicht is bepalend geworden voor de sfeer van de muziek. Deze gebruikt zelden de grote klankexpansies van het romantische orkest, maar verloopt eerder in een welhaast kamermuziekachtige stijl, met een sterk accent op de kleurwerking.
Het woord 'Brabant' aan het begin en het slot van het gedicht krijgt in de muziek een extra betekenis, daar het solistisch gezongen wordt, in lange, melismatische lijnen. Het werk begint dus met deze solo, die ook voor het verdere verloop van groot belang blijkt te zijn. Hij bevat namelijk al het tonenmateriaal van de compositie, in de vorm van drie twaalftoonreeksen. De twaalftoontechniek wordt in dit werk echter op vrije wijze toegepast. De drie reeksen dienen ertoe om de diverse muzikale situaties bij de tekst te karakteriseren. Als voorbeeld van een dergelijke situatie moge hier slechts genoemd worden de passage waar de tekst luidt: "en nergens is het kinderlijk geluid zo zuiver afgestemd op vogelzingen". Over langzame, diepe bastonen en verre kopersignalen horen we hier in de houtblazers korte, over elkaar buitelende motiefjes - canonisch - die als een gestileerde uitbeelding van deze zin kunnen gelden. - TON DE LEEUW